Uudised 08.03.2016

Beebi hea une heaks

Milupa web karuselis 850x470 4

Hea uni on lapse jaoks väga oluline, aga see ei tähenda veel, et lapsi oleks lihtne magama panna. Lapsed magavad palju, kuid sageli ka katkendlikult, mistõttu on tähtis määrata neile unerežiim. Laps magab ööpäevas umbes 12–14 tundi. Sageli valmistab vanematele raskusi lapse unega seotud probleemid, nagu unehäired, pidev ärkamine öö jooksul, raskused uinumisega. Kuidas õpetada last tõrkumata magama minema? Kuidas õpetada lapsele unerežiimi? Võib-olla aitavad mõned järgmistest näpunäidetest, kuid pidage meeles, et Te ei tohi last magama pannes kasutada jõudu!

Esiteks peab iga ema teadma põhjust, miks tema laps ei taha uinuda. Põhjuseks võib olla liigne energia, kõhuvalu, näljatunne või midagi muud.

Mõned põhjused, miks lapsed ei maga, on järgmised.

Veenduge, et laps ei oleks näljane. Kõige tavalisem põhjus, miks laps öösel ärkab, on üsna lihtne – ta tunneb nälga. Vastsündinuid ja alla kolmekuuseid imikuid soovitame imetada, niipea, kui nad seda soovivad, sest pisikesed lapsed tahavad palju süüa ka öösel. Kui Teie laps on pisut vanem, siis püüdke teda tasapisi võõrutada öisest imetamistest. Soovitatav on muuta lapse ärkvelolek põnevaks ja tegevusrohkeks, et luua unerutiin, harjutades teda uinuma öösiti kauaks ja sügavalt ning vähendades järk-järgult öise toitmise sagedust. Iga laps on erinev, nii et vanemad peaksid õppima ja mõistma, kui tihti on lapsel tõeline näljatunne. Uneraskuste ületamiseks on palju teisigi lahendusi, kui toiduga rahustamine.

Veenduge, et lapsel ei oleks janu. Kui toidate imikut rinnaga, siis imik saab vajaliku koguse vedelikku rinnapiimast, aga kui laps on vanem või kui toidate teda piimasegudega, siis soovitame hoida lapse voodi kõrval veepudelit. Veenduge, et laps jooks päeva jooksul piisavalt ja ärge kartke talle juua pakkuda (kui laps on alla kuuekuune, siis küsige nõu perearstilt või pereõelt).

Laps on liiga väsinud või närviline. Lapsed vajavad palju und ja suudavad püsida ärkvel vaid teatud aja (see oleneb vanusest, kuid kuuekuune on võimeline olema ärkvel ainult umbes kaks või kolm tundi, enne kui ta vajab uinakut). Kui lapsel jääb uinak vahele, kui tal on rahutu öö või kui mänguasjad, lärm või midagi muud nõuab endale liiga suurt tähelepanu, siis tal on tõenäoliselt liiga raske uinuda, nagu täiskasvanutegi puhul. On soovitatav suhelda lapsega enne magamapanekut vaikselt ja rahulikult.

Veenduge, et lapsel oli päeva jooksul piisavalt tegevust. Lapse närvisüsteem ei ole veel stabiilne, mistõttu on liigutused ja tegevused lapsele (nagu täiskasvanulegi) rahunemiseks vajalikud. Soovitame mängida lapsega, kui ta ärkab, ja korraldada palju tegevusi kohe pärast ärkamist.

Imetamise vajadus. Rinnaga toitmine on rahustav ja imikutel on füüsiline vajadus imeda. Imetamine võimaldab tunda ema lähedust ja on parim asi, mida imikule pakkuda saate. On ka teisi lahendusi magamaminekuks valmistumiseks (nt erilised tekid, erilised kaisu mänguasjad jms). Igal emal tuleb otsustada, mis on tema lapsele parim.

Hammaste lõikumine. See on järjekordne põhjus, miks laps ei saa magada. Ei ole palju, millega saaksite teda aidata, aga võite teha tema olukorra pisut kergemaks. Igemeid õrnalt sõrme või silikoonharjaga masseerides kergendate hammaste lõikumisest põhjustatud vaevusi. Tundlikke igemete rahustamiseks võite pakkuda jahedat toitu. Soovitatav on kasutada apteegis müüdavaid spetsiaalseid geele, et vältida valu ja põletikku. Peale selle on hammaste lõikumine palju raskemini talutav öösiti, sest siis tunneb ta peas ja lõuas rõhku, mis muudab ebamugavustunde hullemaks. Hammaste lõikumine võib põhjustada ka rahutust ja kõhuvalu ning mõjutada söögiisu. Imik võib tahta imeda sagedamini, koguni iga 2–3 tunni järel.

Laps omandab uusi oskusi. Kas Teie laps õpib parasjagu istuma, roomama, mäluma, haarama, seisma, kõndima või midagi muud? Uute oskuste omandamise ajal võivad mõned lapsed öösiti ärgata, et harjutada. Kui Teie laps ärkab üles, aga ei nuta ega taha Teiega mängida või rääkida, siis on väga võimalik, et selle põhjuseks on eelmainitu.

Veenduge, et apsel ei oleks valusid. Lapsed on ülitundlikud kõige suhtes: hammaste lõikumine, kõhuvalu, gaasid, kõrvetised, külmetus ja köha ning paljud teised hädad, valud ja haigused võivad põhjustada Teie lapsele vaevusi.

Mõned näpunäited, millest võib olla abi lapse magama panemisel.

Valmistumine

·         Looge magama mineku rutiin ja rahulik unerežiim – väga oluline on, et see oleks muutumatu. Määrake magamamineku aeg ja konkreetsed tegevused, mida teha enne uinumist, näiteks kokkupuude kokkupuude Teie nahaga, rahustav vann, paitus, hämarus – need asjaolud on lapse uneks määrava tähtsusega. Leidke lahendus, mis meeldib Teie lapsele ja rahustab teda enne magamaminekut, ning olge kannatlik.

Veenduge, et Teie lapsel on päeva jooksul piisavalt võimalusi avastada ümbritsevat uut keskkonda. Magusa une eeltingimuseks on energiline ja aktiivne ärkveloleku aeg. Reguleerige toatemperatuuri. Imiku uneks on parim temperatuur 18–21 °C. Tuulutage tuba ja veenduge enne lapse magamapanekut, et ei oleks liiga palav.

 

Olge rahulik ja enesekindel. Laps tajub Teie tundeid ning suudab rahuneda juba oma ema armastust ja rahu nautides.

 

Veel soovitusi.

·         Ärge harjutage oma last vaikusega. Kui laps harjub igapäeva müraga, siis see ei häiri teda ka une ajal. Ei ole vaja käia kikivarvul ega karta kolistada, kui laps magab – laps harjus tolmuimeja undamise ja nõude kolinaga juba kõhusoleku ajal. Rütmiline heli koguni aitab lapsel uinuda!

Kui imetate, siis ärge jooge kohvi ega magusaid jooke.

Vahetage mähkmeid sageli – märjad mähkmed ärritavad lapse nahka ja põhjustavad vaevusi.

Kasutage kandelina. See on otstarbekas, käed on vabad ja saate samal ajal teha muid asju, näiteks majapidamistöid. Laps on Teie lähedal ja see on oluline.

 

Pange tähele!

•    Laps tahab olla Teie vastu. Hingake aeglaselt – see rahustab last. Lapsed tahavad viibida oma vanemate, eriti ema, lähedal. Ei ole midagi halba, kui vanemad magavad oma lapse kõrval (ohutus kauguses). On loomulik, et Teie ja laps tahate olla teineteise kõrval.

 

Pidage meeles, et alati on olemas põhjus, miks laps nutab ja ei taha magada. Isegi kui Teie jõud raugeb, ärge jätke last kauaks üksinda nutma. Isegi kui olete kindel, et lapsega on kõik korras, võib ta siiski vajada ka ema õrna ja armastavat paitust.